Logo nebo název: Co byste si měli registrovat?

Tento článek se zabývá otázkou, se kterou se naši klienti na nás obracejí velmi často - je vhodnější registrovat si grafickou (logo) nebo textovou formu značky? Toto rozhodnutí má rozsáhlé síti následky a právě jim se věnujeme v tomto podrobném přehledu.

Od

Igor Demčák

Slova a loga představují dvě nejčastější formy ochranných známek. Přes 95% se všech registrací se vážou právě na textovou nebo grafickou formu [1]. Zbývající žádosti o registraci ochranné známky se vážou na alternativní formy, jako například barvy nebo zvuky. Pokud se ale zaměříme právě na rozhodnutí mezi grafickou a textobou formou značky, doporučujeme zvážit následující 3 věci.

Za prvé, žádost o registraci ochranné známky by měla být založena na značce, kterou reálně používáte při komunikaci se zákazníky. Obecné doporučení proto vybízí vybrat právě tu formu, která je zobrazena na Vašich produktech a tak představuje významný symbol pro zákazníky. Registrace ochranné známky chrání Vaši značku před zneužitím a proto, pokud je to právě grafická úprava značky (logo), se kterým si zákazníci spojují Vaši firmu, tuto formu značky je vhodné chránit prostřednictvím registrace ochranné známky. Na základě našich zkušeností, jsou to právě grafické formy značky, které jsou nejčastěji používány společnostmi a podnikateli, a to i přesto, že samotné firmy si toho častokrát nejsou vědomy.

Druhá důležitá skutečnost, která ovlivňuje toto rozhodnutí se týká jednoduchosti samotné registrace. Základním kritériem pro posuzování žádostí o registraci ochranné známky je právě rozlišovací schopnost dané značky. Dostatečná rozlišovací schopnost se váže na jedinečnost značky a její schopnost odlišit zboží a služby dané firmy od jejího konkurence. V porovnání s grafickou formou značky (logem), slovní značka má výrazně nižší rozlišovací schopnost. Každý rok je registrováno přes 11 milionů ochranných známek [1], a proto i úroveň podobnosti značek se známkami, které již byly registrovány, rychle narůstá. Tím pádem je právě grafická forma značky, která poskytuje vyšší šanci úspěšné registrace ochranné známky.

Praktický příklad můžeme najít ve společnosti IBM, která si registrovala grafickou formu ochranné známky v Evropské Unii v roce 1997 a až 5 let později byla registrována i odpovídající slovní ochranná známka. Tento způsob poskytoval společnosti IBM dostatečnou formu ochrany před zneužitím jejího dobrého jména. Následně, po letech rychlého růstu společnosti, to bylo právě toto logo, které zvýšilo platný rozlišovací schopnost slovní formy ochranné známky a umožnilo IBM ji úspěšně registrovat.

Třetí a poslední důležitá skutečnost, kterou doporučujeme zvážit při rozhodování mezi slovní a grafickou formou ochranné známky, je level ochrany poskytnutý úspěšnou registrací. Po skončení registračního procesu má majitel ochranné známky právo oponovat novým žádostmi o registraci i firmám, které aktivně používají, podobnou značku. V případě, že slovní element grafické značky má dostatečnou odlišovačem schopnost, tato forma ochranné známky nabízí jejím majitelem ochránit dobrou pověst firmy před podobnými značkami iv slovní i v grafické podobě. Naopak, pokud firma téměř výhradně používá obrazovou značku, registrace slovní ochranné známky neposkytuje dostatečnou formu ochrany.

Krátké shrnutí na závěr. Existuje množství výjimek pro toto tvrzení, ale na základna našich zkušeností, je to právě grafická podoba značky, která je vhodnější pro účely registrace ochranné známky. Tato volba nabízí vyšší šanci na úspěšnou registraci, protože má vyšší rozlišovací schopnost. Zároveň je to právě grafická forma značky, kterou firmy nejčastěji používají a její registrace nabízí dostatečnou formy ochrany. V případě, že máte stále pochybnosti, zda je to právě slovní nebo grafická forma značky, která je pro Vás vhodná, prosím neváhejte nás kontaktovat a náš tým zkušených právníků Vás velmi rád provede celým procesem.

Igor Demčák
Igor Demčák

Trademark Attorney

Patentový právník, který zaregistroval přes 150 ochranných známek

UPJŠ Košice

Chránit svou značku a myslet na její budoucnost můžete jednoduše s naším digitálním nástrojem trama™

Flowers